الزام به اخذ پایان کار

پایان کار، سندی است که پس از اتمام عملیات ساختمانی بر اساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی او، توسط شهرداری با توجه به عدم خلاف در بنا و عدم بدهی ساختمان به شهرداری، صادر می‌شود و پایان عملیات ساختمانی و انطباق بنای ساخته شده با قوانین شهرسازی را تایید می‌کند. کسی که مالک رسمی ملک […]

پایان کار، سندی است که پس از اتمام عملیات ساختمانی بر اساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی او، توسط شهرداری با توجه به عدم خلاف در بنا و عدم بدهی ساختمان به شهرداری، صادر می‌شود و پایان عملیات ساختمانی و انطباق بنای ساخته شده با قوانین شهرسازی را تایید می‌کند.

کسی که مالک رسمی ملک است، محکوم به اخذ پایان کار می‌شود و کسی که در قرارداد متعهد به اخذ پایان کار شده، صرفاً به پرداخت خسارت، ضرر و زیان تاخیر انجام تعهد ملزم خواهد شد. اما در صورتی که ساختمان از طریق قرارداد مشارکت در ساخت، بنا شده باشد معمولاً سازنده با وکالت نامه کاری که از مالک می‌گیرد، تعهد به اخذ گواهی پایان کار می‌دهد.

الزام به اخذ پایان کار هر ساختمان مستلزم بر ارائه مدارک و استحکام بنا و تائیدیه هایی که توسط کارشناسان و مهندسین ناظر از طریق مستقیم و نظارت بر ساخت یا آزمایشات و کارشناسی های عینی است که از محل بعمل می آید.توقیف بودن ملک مانع اخذ پایان کار نمی باشد،ولیکن ممکن است مانع صدور سند باشد.

پس از اخذ پایان کار، ملک قانونی محسوب می شود. به همین علت ، الزام به اخذ پایان کار مورد تاکید است.

با اخذ پایان کار می توان نسبت به اخذ صورت مجلس تفکیکی از اداره ثبت اقدام کرد و بر مبنای همین دو بند می توان سند شش دانگ تفکیکی تک برگ را  دریافت نمود.

اخذ پایان کار توسط مالک رسمی ملک، انجام می‌شود. اما در صورتی که ساختمان از طریق قرارداد مشارکت در ساخت، بنا شده باشد معمولاً سازنده با وکالت نامه کاری که از مالک می‌گیرد، تعهد به اخذ گواهی پایان کار می‌دهد.

گواهی پایان کار باید به تائید کلیه ناظران ساختمانی رسیده که پس از صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام  مهندسی در شهرداری صادر می گردد.

تا زمان دریافت گواهی پایان کار را از شهرداری  امکان منتقل کردن سند بصورت رسمی در قالب فروش یا دیگر عقود امکانپذیر نیست و برای انجام انتقال ملک و انعقاد عقد روی ملک نیاز به داشتن گواهی پایان کار است.

مدت اعتبار پایان کار ساختمان

اگر سازنده ساختمان در تاریخ مشخص شده پایان کار نگیرد،مالک می تواند به دادگاه حقوقی مراجعه و دادخواست الزام سازنده به اخذ پایان کار را تقدیم نماید.در صورت محکومیت سازنده و امتناع وی از اجرای حکم،در مرحله اجرای احکام مالک با هزینه پایان کار سازنده اقدامات لازم را در این خصوص بعمل می آورد.

طرفین دعوا

خواهان شخصی است که از صدور پایان کار نفع  برده و مانند کسی که ملک نوساز فاقد پایان کاری را خریداری کرده است و یا ملکی را خریده که اعتبار گواهی پایان کار آن به پایان رسیده است.

خوانده نیز شخصی است که اخذ گواهی پایان کار، قانوناً و یا طبق قرارداد بر عهده او می باشد و از انجام این تعهد خودداری می‌نماید. این شخص می‌تواند، مالک، فروشنده یا پیش فروشنده‌ی ملک و یا سازنده ملک باشد. در صورتی که متعهد اخذ پایان کار، شخصی غیر از مالک باشد، علاوه بر متعهد، مالک رسمی ملک را نیز باید جزو خواندگان قرار دهیم.

در مواردی که موضوع دادخواست، الزام شهرداری به صدور گواهی پایان کار است، خوانده دعوا شهرداری می‌باشد. دادگاه دعاوی راجع به املاک، باید در دادگاه مطرح شود که ملک در حوزه قضایی آن دادگاه واقع شده است.

پس از قطعیت حکم، خواهان می‌تواند با درخواستی،اجرای رای صادر شده را تقاضا نماید و بعد از صدور اجراییه، به محکوم علیه ابلاغ می‌شود و فرصتی ده روزه به او داده می‌شود تا گواهی پایان کار را بگیرد.

در صورت عدم تبعیت محکوم علیه از حکم صادره، خواهان می‌تواند با مجوز مقام قضایی و با هزینه خود، اخذ پایان کار را بگیرد و هزینه‌های پرداخت شده را از محکوم علیه مطالبه نماید که نیازی به طرح دعوای جداگانه نیست و می‌توان مبالغ پرداختی را بر مبنای رای و اجراییه صادره از محکوم علیه مطالبه نمود.

چنانچه امکان اخذ پایان کار توسط ذی نفع فراهم نشود، می‌تواند قرارداد خود را با متعهد اخذ پایان کار فسخ نماید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرتبط

پروژه های مرتبط