شکایت از موجر و مستاجر

به جهت رعایت حق و حقوق و سامان یافتن نظم، مالک و مستاجر در قبال یکدیگر وظایف مشخصی دارند،از جمله  مهم‌ترین وظایف آن‌ها به مسائلی مانند پرداخت اجاره به صورت ماهانه از مستاجر و همچنین استرداد مبلغ ودیعه از سوی مالک ارتباط دارد.بنابراین  اگر به هر دلیلی، وظایفی که در قانون برای مالک و مستاجر […]

به جهت رعایت حق و حقوق و سامان یافتن نظم، مالک و مستاجر در قبال یکدیگر وظایف مشخصی دارند،از جمله  مهم‌ترین وظایف آن‌ها به مسائلی مانند پرداخت اجاره به صورت ماهانه از مستاجر و همچنین استرداد مبلغ ودیعه از سوی مالک ارتباط دارد.بنابراین  اگر به هر دلیلی، وظایفی که در قانون برای مالک و مستاجر تعیین شده است،رعایت نشود طرف مقابل می تواند به دلیل کوتاهی در اجرای چنین وظایفی اقدام به ثبت شکایت در مراجع قضایی نماید.

عمدتاً وظایف مالک از مستاجر بیشتر است که تنها شامل مسائل مالی نمی شود. مالک باید در موعد اتمام قرارداد اجاره، مبلغ ودیعه را به مستاجر بازگرداند. و همچنین مالک حق افزایش اجاره بها بیشتر از نرخ تعیین شده را ندارد. و در صورت وجود خرابی در ملک،موجر موظف به تعمییر آن است.

شکایت از موجر

در صورتی که مالک از بازگرداندن مبلغ ودیعه به مستاجر خودداری کند و یا به درخواست مستاجر مبنی بر تعمیرات خانه بی توجه باشد مستاجر می‌تواند از او شکایت حقوقی کند.

اگر مالک بنا به دلایل مختلف نسبت به مستاجر خود اقدام به آزار و اذیت و توهین یا فحاشی کند  مستاجر می تواند به دلیل جرم صورت گرفته اقدام به طرح دعوای کیفری کند.

شکایت از مستاجر

در صورتی که مستاجر به تعهدات خود در بهره بردن از ملک استیجاری عمل ننماید و یا خسارتی به ملک وارد کند و یا از ملک مورد اجاره در خلاف مورد قرارداد استفاده نماید،مالک می تواند با شکایت از مستاجر حق خویش را باز پس گیرد.

موجر می تواند در صورت وجود شرایطی از مستاجر شکایت کند،به طور مثال:شکایت از مستاجر برای عدم پرداخت اجاره،شکایت از مستاجر برای عدم تخلیه، شکایت از مستاجر به جهت ورود خسارت،شکایت از مستاجر به دلیل اعتیاد ، شکایت از مستاجر مجرد و…..

شکایت از مستاجر مجرد

در صورتی امکان پذیر است که مستاجر در مکان استیجاری سبب ورود خسارت و اذیت و آزاری برای موجر و یا همسایگان گردد و یا مخل آرامش همسایگان شود.

شکایت از مستاجر مجرد باید محمل قانونی داشته باشد و شکایت از مستاجر مجرد با دلایل غیر واقعی و وهمی امکان پذیر نیست.

شکایت از مستاجر معتاد

موجر نمی تواند از مستاجر خود به دلیل اینکه اعتیاد دارد شکایت کند،مگر اینکه مستاجر معتاد به جهت اعتیاد خود، خانه و یا مکان مسکونی را به محل نا امنی تبدیل نماید و. یا به صرف اعتیاد موجب سلب آرامش همسایگان شود.

شکایت از مستاجر معتاد که آزاری برای دیگران ندارد فاقد وجاحت قانونی است.

شکایت از مستاجر برای عدم پرداخت اجاره

یکی از شایع ترین نوع شکایت،شکایت از مستاجر به دلیل عدم پرداخت  اجاره است.

مستاجر به جهت بهره برداری از ملک مسکونی و یا تجاری با توجه به توافق با موجر و انعقاد اجاره نامه ملزم می گردد که در مواعد معین اجاره بها را به موجر پرداخت نماید.و عدم پرداخت اجاره بها این حق را برای موجر ایجاد می نماید که یا قرارداد اجاره را فسخ نماید و یا دعوی شکایت از مستاجر را مطرح نماید.

شکایت از مستاجر به دلیل عدم تخلیه

یکی از شایع ترین زمان هایی که موجر از مستاجر شکایت می کند،زمانی است که قرارداد اجاره به اتمام می رسد اما مستاجر حاضر به تخلیه ملک نیست.

قرارداد فی مابین موجر و مستاجر حاکی از این است که مستاجر برای مدت مشخصی اجازه استفاده از ملک استیجاری را دارد و پس از اتمام مدت قرارداد تنها با رضایت موجر و یا تمدید مجدد قرارداد این حق به وی داده می شود که از ملک استیجاری پس از اتمام قرارداد استفاده نماید.

از این رو چنانچه قرارداد اجاره منقضی شود و از طرفی توافقی ما بین  موجر و مستاجر جهت استفاده مجدد از ملک استیجاری صورت نگیرد،مستاجر ملزم به تخلیه ملک است. چنانچه مستاجر به استفاده از ملک استیجاری ادامه دهد در این صورت موجر که راضی به استفاده مستاجر از ملک استیجاری نمی باشد می تواند شکایتی از مستاجر به دلیل عدم تخلیه ملک طرح نماید.

نحوه شکایت از مستاجر

در صورتی که شکایت غیر از موضوع سرقفلی باشد،در صلاحیت شورای حل اختلاف قرار می گیرد.

موجر برای شکایت از مستاجر خود باید  اظهارنامه‌ای تنظیم کند و برای او ارسال کند.و مستاجر ملزم است که به اظهارنامه ارسال شده توجه نماید ، در غیر این صورت این موضوع به مراجع قضایی ارجاع می‌شود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرتبط

پروژه های مرتبط