ازدواج سفید چیست؟

ازدواج سفید ، هم باشی یا هم خانگی و اسامی دیگری از این نوع که این روزها بیشتر شاهد شنیدن آن هستیم نوعی از روابط میان دو جنس است که تنها صرف توافق دو طرف رابطه و بدون رعایت قوانین، شرع و عرف شکل میگیرد. یکی از عناوین مجرمانه ای که در  کشورمان به واسطه […]

ازدواج سفید ، هم باشی یا هم خانگی و اسامی دیگری از این نوع که این روزها بیشتر شاهد شنیدن آن هستیم نوعی از روابط میان دو جنس است که تنها صرف توافق دو طرف رابطه و بدون رعایت قوانین، شرع و عرف شکل میگیرد.

یکی از عناوین مجرمانه ای که در  کشورمان به واسطه اسلامی بودنش مورد جرم انگاری و کیفر گذاری قرار گرفته،مجموعه افعال جنسی حرام است.

از جمله  پدیده هایی که در چند سال اخیر درکشور ایران رایج گشته است و به گونه ی غیر مستقیم  و در لایه های زیرین اجتماع  می تواند امنیت روحی و روانی شهروندان را خدشه دار کند ازدواج سفید است.

هم باشی نوعی از زندگی است که به زندگی زناشویی بدون ازدواج معروف است، که در آن دختر و پسر بدون ازدواج رسمی باهم زندگی میکنند. پیوندی به مدت زمان نامعلوم بین دو فرد برقرار میشود که فاقد مشروعیت اجتماعی و حقوقی است،که پایان آن همراه با اتمام رابطه عاطفی طرفین است. این امر از نظر قانونی جرم و از نظر شرعی نیز گناه محسوب میشود در این نوع ازدواج عقد یا صیغه ای بین دو طرف صورت نمی گیرد. این نوع ازدواج می تواند روابط جنسی را در پی داشته باشد و یا خیر.

این نوع ازدواج فقط محدود به جوانان نیست، بلکه افراد میانسال هم درحال تجربه این شیوه از زندگی هستند. در مورد افراد میانسال و حتی نزدیک به سالمند حالت متفاوتی دارد، آنان طلق میگیرند، سپس به این روش با یکدیگر زندگی میکنند و در مواردی هم اطرافیان متوجه ماجرا نمیشوند.

ازدواج سفید، برقراری رابطه جنسی بدون ثبت پیوند ازدواج است، چنین رابطه ای با اهدافی مانند برآوردن نیازهای جنسی و روانی برقرار میشود.

بسیاری از افراد با شنیدن نام ازدواج سفید تصور می‌کنند که این نوع ازدواج برای شناخت بیشتر طرفین از یکدیگر مفید است. تصور می‌کنند که به این ترتیب قبل از ثبت ازدواج طرفین به شناخت کامل از یکدیگر می‌رسند‌.

در پاسخ به این افراد باید گفت، جالب است بدانید که نداشتن تعهد در این نوع ازدواج سبب شده تا بیش از نود درصد ازدواج‌های سفید به ازدواج رسمی ختم نشود. تمایل‌های جنسی و عاطفی طرفین سبب می‌شود تا بدون کسب شناخت و آگاهی قبلی، زندگی مشترک را با یکدیگر آغاز کنند. با گذشت زمان و کسب شناخت بیشتر به واسطه زندگی کردن در یک خانه مشترک طرفین متوجه می‌شوند که هدف مشترک و نقاط مشترکی در زندگی ندارند. از طرفی دیگر نداشتن تعهد و ثبت نشدن ازدواج هم سبب می‌شود تا به آسانی به فکر تمام کردن رابطه و جدایی باشند.

اکثر افرادی که تمایل به شروع اینگونه زندگی‌های مشترک دارند، اشخاصی هستند که در زندگی دچار کمبود عاطفی هستند، یا اشخاصی که ناهنجاری‌های شخصیتی دارند و به دنبال راه حل‌های موقت برای زندگی خود هستند‌. در اینگونه روابط بیشترین صدمه به دختران وارد می‌شود. علاوه بر آسیب‌های روحی در پایان رابطه بدون پشتوانه مالی و قانونی باید به زندگی ادامه دهند.

-زندگی مشترک بدون ازدواج با زندگی مشترک همراه با ثبت رسمی ازدواج تفاوتهایی دارد که برخی از آن ها به شرح ذیل میباشند:

در ازدواج سفید

1.زوجین از یکدیگر هیچگونه دارایی را به ارث نمیبرند

2. در صورت فوت یکی از زوجین به دیگری بازنشستگی افراد بیوه تعلق نمیگیرد.

3.زوجینی که دارای ازدواج رسمی نیستند، نمیتوانند نام خانوادگی همدیگر را داشته باشند.

هم باشی راهی برای فرار از مسئولیت است. یکی از بزرگترین علت هایی که خانواده ها به «هم باشی» تن میدهند به این خاطر است که  بار مسئولیت خود را کم کنند،در(ازدواج سفید ) به دلیل اینکه هیچ کجا سندی مبنی بر (ازدواج) ثبت نشده است به همین خاطر طرفین به آسانی میتوانند رابطه خود را پایان بدهند، بدون اینکه اتفاقی افتاده و کسی از کسی انتظار و توقعی داشته باشد. این نوع ازدواج بیشتر به خاطر رسیدن به منفعت صورت می گیرد، و بعد از برطرف شدن نیاز از یکدیگر جدا می شوند، و بیشتر صدمه متوجه خانم ها می باشد.

ازدواج سفید ناشی از علل و زمینه هایی متعددی  است، ازجمله:

1.استقلال نسبی جوانان

2.بالارفتن سن ازدواج

3.تهاجم فرهنگی

4.کمرنگ شدن باورهای مذهبی و اخلاقی

5.سنتهای غلط ازدواج

6.هزینه های بالای اقتصادی

7.تنوع طلبی جوانان

8.ترس از طلاق و ناسازگاری طرفین

9.قوانین و شرایط دشوار و زائد عقد و طلاق

10.عدم پذیرش مسئولیت های زندگی زناشویی

11. کمبودها و نیازهای عاطفی که فرزندان در رابطه با والدین خود احساس می کنند و یا همسران در روابط خود احساس می کنند.

12. بی توجهی والدین و رها کردن فرزندانشان که سبب دور شدن عاطفی فرزندان از آنان شده و موجب تصمیم گیری های هیجانی از طرف آنها شده است. والدین باید بتوانند روابط خود را با فرزندانشان مدیریت کنند و روابط دوستانه ای با آنها برقرار کنند تا بتوانند در جریان تصمیمات و انتخاب های آنها قرار بگیرند.

این موارد سبب گرایش جوانان به ازدواج سفید شده است.

عامل مهم دیگر که ممکن است کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد، این است که با این شیوه، قانون خانواده و شرایط حاکم بر آن دور زده میشود. این مسأله برای افرادی که ازدواج کرده اند و سپس طلاق میگیرند اهمیت بیشتری دارد.

فاصله میان رسیدن به بلوغ جنسی و تشکیل خانواده زوجین، هر روز بیشتر میشود. به عنوان مثال اگر سن رسیدن به بلوغ جنسی و سن ازدواج را بر اساس آمارهای موجود به ترتیب ۱۳ و ۲۸ سال در نظر بگیریم، به یک شکاف ۱۵ ساله میان رسیدن به بلوغ جنسی و ازدواج خواهیم رسید. شیوع پدیده زندگی زناشویی بدون ازدواج نیز نتیجه ی همین شکاف ۱۵ ساله است.

مزایای ازدواج رسمی نسبت به ازدواج سفید

به طور کلی ازدواج رسمی از لحاظ سلامت جنسی، جسمی و روانی دارای فواید و امتیازهای به مراتب بیشتری در قیاس با ازدواج سفید و غیر رسمی است.

اشخاصی که اقدام به ازدواج سفید می‌نمایند از سلامت و ضریب اطمینان جنسی و جسمی کمتری نسبت به ازدواج رسمی برخوردارند و چه بسا به دلیل عدم شناخت کافی از طرف مقابل شان، دچار مخاطرات و بیماری‌های مقاربتی شوند.

همچنین بسیاری از افرادی که اقدام به انتخاب ازدواج سفید می‌نمایند؛ از کیفیت رابطه جنسی مناسبی بهره نبرده و دچار مشکلات مربوط به رضایت جنسی نیز می‌باشند. البته عدم تحقق این موارد فقط وابسته به ازدواج سفید نیست و عوامل دیگر نیز موثر می‌باشند.

آسیب های ازدواج سفید

از نظر روحی و روانی؛ اشخاص درگیر با پدیده ازدواج سفید، دچار آسیب های روحی همچون افسردگی، سطح رضایت پایین عاطفی و می باشند که بسیار خطرناک و مشکل ساز است. در روابط مربوط به ازدواج سفید به دلیل آنکه؛ احتمال جدایی و عدم قطعیت پیوند رسمی زیاد می باشد، آسیب های روحی و روانی همچون افسردگی، نا امیدی و.. برای دو طرف محتمل است.

همچنین یکی دیگر از معایب ازدواج سفید؛ فقدان مرزبندی مشخص در رابطه با مسئولیت‌ها، تعهدات، تکالیف و حقوق دوجانبه می‌باشد که در انسجام و استحکام رابطه عاطفی و زناشویی تاثیر مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌نماید.

هدفمند نبودن طرفین برای سرمایه گذاری اقتصادی و رشد مالی از دیگر اشکالاتی است که اشخاص در ازدواج سفید با آن مواجه می‌باشند و باعث خسارات مالی و معنوی خواهد شد.

با بالا رفتن سن ازدواج به خصوص دردختران تمایل آنان برای ورود به رابطه های غیررسمی و غیرقانونی بیشتر شده است. افزایش آمار طالق و بیکاری جوانان را نسبت به ازدواج بی رغبت نموده وبا توجه به شرایط اقتصادی کنونی دیگر انگیزه و تمایلی به ازدواج به شکل رسمی وجود ندارد. از بین رفتن قبح این نوع روابط در کلانشهرها، تبلیغات شبکه های ماهواره ای، عادی نشان دادن این نوع روابط در این شبکه ها و به خصوص در شبکه های مجازی، آشنایی های اینترنتی راه را برای افزایش این نوع روابط هموارتر نموده است این موضوع با یافته هایی تحت عنوان آشنایی از طریق دوستان، رسانه ها ( شبکه های ماهواره ای، شبکه های اجتماعی مجازی :اینستاگرام، تلگرام و…..) تطابق دارد.

برخی ازین افراد به صورت پنهانی وارد این روابط شده اند و به نوعی خود را محکوم به مخفی کاری و دروغگویی کرده اند.تعداد اندکی نیز اعلام کرده اند که والدینشان در جریان رابطه آنان قرار دارند و مخالفتی با تصمیم آنها نداشته اند. امروزه دیگر به مانند گذشته انتخاب های فرزندان معطوف به والدین و زیر نظر آنها نمیباشد. استقلال جوانان و همینطور نوجوانان بیشتر شده و آزادی عمل بیشتری دارند .دیگر آداب و رسوم کارایی گذشته را ندارد و عرف جامعه تا حدودی زیر پا گذاشته شده و نادیده گرفته می شود. شرایط زندگی در شهرهای بزرگ نیز شرایط پنهانکاری افراد را محیا می کنند تا به دور از نظارت والدین و جامعه مخفیانه باب میل خود و آنگونه که خود می خواهند زندگی کنند و دیگران( خانواده، جامعه )در تصمیم گیریهای آنها نقشی نخواهند داشت.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرتبط

پروژه های مرتبط