اجازه خروج همسر از کشور

اجازه خروج همسر از کشور بر اساس قانون، زنانی که زندگی مشترک خود را آغاز کرده­اند، جهت دریافت مجوز خروج از کشور به رضایت همسر نیاز دارند. از همین رو، زنان باید پیش از ازدواج نسبت به این مسئله اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشند؛ زیرا همسر آنها می تواند با مراجعه به پلیس گذرنامه، […]
اجازه خروج همسر از کشور

اجازه خروج همسر از کشور

بر اساس قانون، زنانی که زندگی مشترک خود را آغاز کرده­اند، جهت دریافت مجوز خروج از کشور به رضایت همسر نیاز دارند. از همین رو، زنان باید پیش از ازدواج نسبت به این مسئله اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشند؛ زیرا همسر آنها می تواند با مراجعه به پلیس گذرنامه، اقدام به جلوگیری از خروج کشور و ضبط گذرنامه زن، کند.

در واقع هر زن ایرانی متاهل هنگام اخذ گذرنامه یا تمدید آن، نیاز به کسب اجازه کتبی شوهر دارد و در فرم­های گذرنامه نیز یک بخش مشخص برای اعلام رضایت شوهر و امضای وی وجود دارد که می­بایست در دفترخانه اسناد رسمی هم گواهی گردد.

اخذ اجازه خروج از کشور برای زنان مسئله مهمی بوده و بهتر است از ابتدا، این اجازه را به صورت وکالت بلاعزل دریافت نمایند تا در آینده در رابطه با این مسئله برای آن­ها مشکلی به وجود نیاید. البته در موارد اضطراری، زنان قادرند بدون اجازه شوهر و با اخذ اجازه دادستان از کشور خارج گردند.

به موجب ماده ۱۸ قانون گذرنامه، زنان متأهل برای دریافت گذرنامه نیازمند اجازه کتبی همسر هستند. البته زوج می‌تواند به زوجه وکالت خروج از کشور دهد.

قانون اجازه خروج زن متاهل از کشور

ماده 18 قانون گذرنامه در رابطه با خروج زنان متاهل از کشور بیان می­دارد: «زنان شوهردار ولو کمتر از ۱۸ سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد، کافی است. زنانی که با شوهر خود مقیم خارج هستند و زنانی که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی باقی مانده‌اند از شرط این بند مستثنی می‌باشند.»

بر طبق این قانون، این حق در ابتدا به صورت انحصاری برای مرد در نظر گرفته شده و فقط متعلق به اوست که البته قابل توکیل می­باشد؛ یعنی شوهر می­تواند برای اعطای این حق به زن وکالت نامه رسمی و اذن خروج از کشور بدهد. همچنین زنانی که عازم سفر حج تمتع هستند نیز از این قانون مستثنی هستند.

مدارک مورد نیاز برای اجازه خروج همسر از کشور

زنان متاهلی که بر طبق قانون گذرنامه، به اخذ اجازه خروج همسر، برای دریافت پاسپورت نیاز دارند، باید به همراه شوهر خود در یکی از دفاتر اسناد رسمی، حضور یافته و اجازه نامه مزبور را با امضای یک فرم محضری رضایت­نامه خروج از کشور زن، دریافت کنند.

تنظیم فرم محضری رضایت­نامه در دفتر اسناد رسمی و درج امضا و مهر سردفتر در ذیل آن، مستلزم ارائه مدارک خاصی به دفتر اسناد رسمی محل مراجعه بوده که عبارتند از:

  • کارت ملی و شناسنامه زن؛
  • کارت ملی و شناسنامه شوهر؛
  • فرم تکمیل شده پرسشنامه درخواست صدور گذرنامه که پیش از این از یکی از دفاتر پلیس + 10 اخذ شده است.

شایان ذکر است که با توجه به نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه، در لزوم تکمیل فرم محضری رضایت­نامه و گرفتن اجازه خروج همسر، تفاوتی بین ازدواج دائم و موقت وجود ندارد و در ازدواج موقت نیز زنان، ملزم به کسب این اجازه هستند. با این حال، بایستی به این نکته اشاره کرد که لزوم اخذ اجازه خروج همسر در نکاح موقت، منوط بر این است که نکاح در شناسنامه زن، ثبت گردیده باشد.

اجازه همسر جهت تمدید پاسپورت

گذرنامه­های بین­المللی، اعتبار موقت داشته و بعد از انقضای این مدت، دارنده باید اقدام به تمدید پاسپورت خود نماید. حال سوالی که پیش می­آید این است که اگر دارنده گذرنامه، زن متاهل باشد، برای تمدید پاسپورت به اخذ مجدد اجازه خروج همسر نیاز دارد؟

رئیس اداره پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در این رابطه بیان می­دارد که چنانچه شوهر با حضور در یکی از دفاتر اسناد رسمی و با پرکردن و امضای فرم محضری رضایت­نامه، موافقت خود را برای خروج از کشور همسر ، اعلام کرده باشد، تمدید پاسپورت، نیازمند اخذ اجازه مجدد نیست. الا در صورتی که شوهر، با حضور در اداره پلیس مهاجرت و گذرنامه از رضایت خود، صرف­نظر کرده باشد و درخواست ممنوع الخروجی همسرش را بدهد، که در این صورت تمدید پاسپورت، نیازمند این است که مرد، مجدداً رضایت خود را اعلام نماید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرتبط

پروژه های مرتبط