تغییر سن در شناسنامه

تغییر سن شناسنامه کمی شرایط قانونی پیچیده ای دارد. مطابق ماده واحده تغییر سن مصوب 2 بهمن 67 تغییر سن ممنوع اعلام گردیده است. این ماده، دلیل خود را حفظ اعتبار اسناد سجلی و پیش گیری از تزلزل آنان بیان کرده است. در مواردی شاهد آن بودیم که اشخاصی برای تغییر سن به ثبت احوال […]
تغییر سن در شناسنامه

تغییر سن شناسنامه کمی شرایط قانونی پیچیده ای دارد. مطابق ماده واحده تغییر سن مصوب 2 بهمن 67 تغییر سن ممنوع اعلام گردیده است. این ماده، دلیل خود را حفظ اعتبار اسناد سجلی و پیش گیری از تزلزل آنان بیان کرده است. در مواردی شاهد آن بودیم که اشخاصی برای تغییر سن به ثبت احوال مراجعه می نمایند، که برای این امر دلایل متفاوتی دارند. برخی ادعا می کنند که شناسنامه کنونی آن ها متعلق به خواهر یا برادر بزرگترشان بوده که فوت کرده است. بعضی دیگر ادعا می کنند که مامور در هنگام ثبت تاریخ تولد به اشتباه سن آن ها را چند سال بزرگتر و یا کوچک تر ثبت کرده است.

ادله محکمه پسند جهت تغییر سن

تغییر سن شناسنامه ای کار ساده ای نمی باشد. هر فردی که قصد کاهش یا افزایش سن خود را داشته باشد، می بایست دلایل و مدارک محکمه پسندی را ارائه کند. دلایل و مدارک مورد نیاز برای تغییر سن عبارتند از:

  • اثبات ادعا: فرد متقاضی بایستی دلیلی محکمه پسند نظیر اشتباه کارمند ثبت احوال برای اثبات ادعای خود را ارئه دهد ویا مدرک یا شاهد معتبری داشته باشد که اثبات نماید شناسنامه ی او متعلق به خواهر یا برادر فوت شده اش است.
  • ارائه برگ ولادت و استشهادیه

مرجع صالح تغییر سن شناسنامه ای

شرایط قانونی تغییر سن شناسنامه با نظر به سن واقعی شخص و سن شناسنامه ای او متفاوت است. قانون جهت تغییر سن مبنایی تعیین نموده است که این مبنا، پنج سال بوده که به صورت زیر است:

– کاهش سن شناسنامه ای زیر پنج سال: مرجع صالح جهت رسیدگی به پرونده کاهش سن اشخاص به زیر پنج سال، دادگاه حقوقی محل سکونت شخص به طرفیت اداره ثبت احوال است. رای صادره از دادگاه بدوی در دادگاه تجدید نظر استان قابل اعتراض می باشد.

-افزایش سن شناسنامه ای بیش از پنج سال: چنانچه متقاضی قصد داشته باشد که سن خود را بیش از پنج سال در شناسنامه افزایش دهد، می بایست به فرمانداری محل صدور شناسنامه مراجعه نماید و پرونده به کمیسیون منتخب تغییر سن ارجاع داده می شود. کمیسیون منتخب متشکل از فرماندار یا بخشدار، رییس ثبت احوال محل، پزشک منتخب و مدیر عامل سازمان بهداری استان است. رای کمیسیون قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری کشور می باشد.

مدارک مورد نیاز جهت تغییر سن در شناسنامه

شرایط قانونی تغییر سن شناسنامه و اسناد رسمی دیگر مشابه هم است. مدارک لازم برای تغییر سن شامل موارد زیر است:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • 3 قطعه عکس جدید با زمینه سفید از درخواست کننده
  • نامه مرجع قضایی و ثبت احوال
  • مدارک تحصیلی و مدارک تولد و …

مزایای داشتن وکیل در پرونده تغییر سن شناسنامه ای

تغییر سن در شناسنامه، مراحل پیچیده ای دارد و به ادله ی محکمه پسندی نیاز است. تغییر سن یک مسئله خاص بوده و باید با شرایط آن آشنایی داشت. همواره حضور یک وکیل متخصص در کنار شخص تاثیر زیادی بر افزایش اعتماد به نفس، تاثیر زیادی در رفع مشکل او خواهد داشت. موارد زیر از مزایای داشتن وکیل در پرونده تغییر سن هستند:

  • تسریع در رسیدگی به پرونده
  • پیگیری اصولی پرونده
  • کاهش هزینه های اضافی که فرد به دلیل ناآگاهی متحمل می شود
  • افزایش احتمال دستیابی به نتیجه بهتر در پرونده
  • عدم نیاز به حضور خود شخص در مراجع قضایی در برخی موارد
  • جلوگیری از اتلاف وقت

کاهش سن حداکثر تا پنج سال

شرایط تغییر سن شناسنامه برای اشخاصی که تمایل دارند سن شناسنامه ای خود را کم کنند با افرادی که می خواهند سن شناسنامه را افزایش دهند کمی متفاوت است. برای کاهش سن به زیر پنج سال بایستی به دادگاه حقوقی مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز برای اثبات ادعای فرد ارائه شود. متقاضی می بایست اثبات کند که شناسنامه ای که به نام وی می باشد متعلق به خواهر یا برادر فوت شده اش است. و یا دلیل محکمه پسندی برای این که اثبات کند مامور ثبت احوال سن او را بیشتر نوشته داشته باشد. گواهی ولایت و استشهادیه نیز به جای مدارک گفته شده قابل قبول می باشد.

افزایش سن بیش از پنج سال

برای کاهش سن، مرجع رسیدگی، دادگاه حقوقی می باشد ولی برای افزایش سن می بایست به فرمانداری مراجعه شود. در اصل فرماندار، رییس ثبت احوال ، پزشک منتخب و مدیر عامل سازمان بهداری باید افزایش سن درخواست کننده را تایید نمایند. در صورتی که دلایل متقاضی برای افزایش سن منطقی و محکمه پسند نباشد، درخواست او رد می شود.

وضعیت مدارک تحصیلی و هویتی پس از کاهش سن شناسنامه ای

شرایط قانونی تغییر سن شناسنامه شامل مدارک هویتی و تحصیلی هم می گردد. علاوه بر مدارک هویتی، ارائه ی مدارک تحصیلی نیز الزامی است. هنگامی که مرجع رسیدگی کننده، حکم بر کاهش سن را صادر نمود، این کاهش سن بر کلیه مدارک هویتی و تحصیلی فرد اعم از: شناسنامه، کارت ملی، گواهی نامه، کارت پایان خدمت آقایان، مقاطع تحصیلی و … تاثیرگذار خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محسن مژده 1403.01.09

    درود بر شما خواستم بپرسم گواهیه گواهان در پروندهٔ تعیین و تغییر سن شناسنامه چه اندازه تأثیرگذار هست؟ سپاسگزارم

    پاسخ دهید
    • فریماه فریمانه 1403.02.12

      سلام وقت شما بخیر بسیار موثراست.

      پاسخ دهید

خدمات مرتبط

پروژه های مرتبط