حذف نام همسر از شناسنامه

برای حذف نام همسر از شناسنامه موارد بسیاری قابل بررسی هستند که ثبت احوال با توجه به این موارد به حذف نام همسر از شناسنامه اقدام خواهد نمود. مواردی نظیر داشتن فرزند، فوت همسر یا طلاق، تقاضای حذف نام همسر از طرف زن یا مرد، باکره بودن زن در زمان تقاضا و … در ثبت […]
حذف نام همسر از شناسنامه

برای حذف نام همسر از شناسنامه موارد بسیاری قابل بررسی هستند که ثبت احوال با توجه به این موارد به حذف نام همسر از شناسنامه اقدام خواهد نمود. مواردی نظیر داشتن فرزند، فوت همسر یا طلاق، تقاضای حذف نام همسر از طرف زن یا مرد، باکره بودن زن در زمان تقاضا و … در ثبت احوال پیش از آغار انجام عملیات پرسیده می شود.

علل حذف نام همسر از شناسنامه

مردان و زنان زیادی بعد از طلاق و یا در صورت فوت همسرشان و با ازدواج مجدد قصد حذف نام همسر سابق خود را از شناسنامه دارند. هر فردی دلایل خود را برای انجام این کار دارد. معمولا حذف نام همسر بعد از طلاق رایج بوده و به دلیل وجود مشکلات و اختلافاتی که طرفین در زندگی مشترک دارند، اقدام به حذف نام همسر سابق می نماید.

اکنون پرسشی که با آن روبرو می شویم این است که مردی که یک مرتبه ازدواج کرده و از همسرش طلاق گرفته است و اکنون می خواهد مجددا ازدواج کند و قصد حذف نام همسر سابق خود را از شناسنامه اش دارد،آیا می تواند موضوع ازدواج قبلی خود را پنهان کند؟ قانون جهت جلوگیری از هر گونه سوء استفاده در این زمینه قوانینی را وضع نموده است. چنانچه زن و شوهر پس از نکاح، اقدام به برقراری رابطه جنسی کرده باشند، ثبت احوال از حذف نام همسر از شناسنامه خودداری می نماید. ولی در صورتی که رابطه جنسی برقرار نشده و زن باکره باشد، روند حذف نام به گونه ی دیگری خواهد بود.

حالات حذف نام همسر از شناسنامه بعد از طلاق

درصورتی که زن تقاضای حذف نام همسر از شناسنامه را داشته باشد و مدعی این موضوع باشد که پیش از طلاق، رابطه ی جنسی نداشته است، با در دست داشت مدارک و اخذ گواهی پزشکی قانونی و ارائه ی آن ها به دادگاه، این مرجع حکم حذف نام مرد از شناسنامه ی زن را صادر می کند. هنگامی که حکم صادر گردد، ثبت احوال شناسنامه المثنی را صادر خواهد نمود.

چنانچه زن پیش از طلاق با شوهرش رابطه ی جنسی برقرار کرده باشد، دادگاه حکم حذف نام همسر از شناسنامه را صادر نخواهد کرد مگر اینکه زن، مردی را به عنوان خواستگار به یکی از دفاتر ثبت ازدواج معرفی کند. سپس در صورتی که دادگاه صالح، رای به حذف نام دهد شناسنامه ی المثنی برای زن صادر خواهد گردید.

مراتب این روند برای مردان هم به همین منوال صورت می پذیرد. بنابراین بدیهی است که برای زن و مرد بعد از ازدواج مجدد و ثبت آن در دفتر ثبت و اطلاع همسر کنونی از ازدواج قبلی، حذف نام همسر سابق امکان پذیر خواهد بود. در غیر این صورت هر فردی می تواند بارها ازدواج کند بی آنکه همسر جدید او از ازدواج های پیشینش اطلاعی داشته باشد. این مسئله مصداق کلاهبرداری و فریب کاری بوده و جرم تلقی می گردد. بنابراین قانون با در نظر گرفتن چنین مواردی اقدام به وضع این قوانین کرده است.

حذف نام همسر از شناسنامه در صورت داشتن فرزند

قوانین مرتبط با حذف نام همسر از شناسنامه با وجود داشتن فرزند از آن فرد نیز قابل اعمال می باشد. اما در نظر داشته باشید که امکان حذف نام فرزند از شناسنامه وجود ندارد؛ چرا که در صورت فوت خود یا فرزند به دیگری هیچ گونه ارثی نمی رسد. ولی اشخاصی که خواهان حذف نام همسر سابق از شناسنامه ی خود هستند و از او فرزندی دارند، قادر خواهند بود که نام همسر را از شناسنامه حذف نمایند ولی حذف مشخصات خود و همسر سابق در شناسنامه ی فرزند امکان پذیر نمی باشد و نمی توان در آن تغییراتی به وجود آورد.

حذف نام همسر از شناسنامه در صورت وفات

حذف نام همسر از شناسنامه در صورت فوت نیز همان شرایط حذف نام بعد از طلاق را دارد که در متن بالا به آن اشاره کردیم. چنانچه شخصی مدعی نداشتن ارتباط جنسی با همسر متوفی خود باشد، بایستی مدارکی دال بر صحت ادعا را به دادگاه ارائه دهد وگرنه باید فردی را به عنوان همسر جدید معرفی کند. البته برای این اقدامات ارائه ی مدارکی الزامی و ضروری می باشد که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

مدارک لازم جهت حذف نام همسر از شناسنامه

در صورت طلاق یا فوت همسر و قصد حذف نام او و یا حذف طلاق از شناسنامه باید مدارکی را به دادگاه و ثبت احوال ارائه کرد که این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • اصل کارت ملی
  • اصل شناسنامه
  • 2 قطعه عکس
  • رونوشت یا اصل طلاق
  • در صورت باکره بودن زن، داشتن گواهی پزشکی قانونی
  • گواهی فوت همسر

در صورت کامل بودن مدارک، مدت زمان 2 تا 3 هفته کاری جهت حذف نام همسر لازم می باشد. به دلیل اینکه صدور حکم دادگاه و ارائه به ثبت احوال و صدور شناسنامه المثنی، معمولا مدت زمان زیادی را می طلبد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرتبط

پروژه های مرتبط