طلاق چند نوع است؟

طلاق طلاق نکوهیده ترین حلالی است که خداوند متعال برای بندگانش قرار داده است و آن را به عنوان آخرین راه حل پیش روی طرفین ازدواج قرار داده است. گاهاً دیده می شود زن و مرد از آن به عنوان اولین راه برای خاتمه دادن به اختلافات استفاده کنند، بدون آنکه به عواقب می وخیم […]

طلاق

طلاق نکوهیده ترین حلالی است که خداوند متعال برای بندگانش قرار داده است و آن را به عنوان آخرین راه حل پیش روی طرفین ازدواج قرار داده است. گاهاً دیده می شود زن و مرد از آن به عنوان اولین راه برای خاتمه دادن به اختلافات استفاده کنند، بدون آنکه به عواقب می وخیم آن توجهی کرده باشند.

طلاق بر چند نوع است؟

  • طلاق رجعی

طلاق رجعی، یعنی طلاقی که مرد در مدت عده (مدتی که تا انقضای آن زنی که عقد نکاح او منحل شده است، نمی تواند شوهر دیگر اختیار کند) می تواند به زن خود رجوع کند بدون اینکه نیازی به اجرای صیغه مجدد نکاح داشته باشد. در طلاق اصل بر رجعی بودن است و مواردی که طلاق بائن نباشد رجعی است.

رجوع چیست؟ رجوع از حقوق مربوط به شوهر است و با اراده ی شوهر محقق می شود و رجوع منوط به آگاهی زن و اعلام اراده ی شوهر به زن ولی زن تنها از تاریخ آگاهی از رجوع موظف به انجام وظایف زناشویی است.

  • طلاق بائن

طلاق بائن یعنی طلاقی که به محض اجرای صیغهٔ طلاق ارتباط میان زن و مرد به طور کامل قطع می شود و مرد نمی تواند حتی در ایام عده به زن رجوع کند.

رجوع مرد در طلاق رجعی

مرد می تواند با حرفی که می زند یا عملی که انجام می دهد رجوع خود را اعلام دارد و برای رجوع نیازی به رضایت زن ندارد.

در چه مواردی طلاق بائن است؟

1- طلاق قبل از مقاربت واقع شود.

2- طلاق زن یائسه یعنی زنی که عادت زنانگی نمی بیند باشد.

3- طلاق خلع و مبارات تا هنگامی که زن آنچه را که به شوهر بخشیده، پس نگرفته باشد.

  • طلاق خلع

طلاق خلع، طلاقی است که زن بواسطه کراهتی که از شوهرش دارد حاضر می شود، برای جدایی از وی مالی را که به آن فدیه گویند، به او ببخشید که این مال می تواند کمتر یا بیشتر یا به مقدار مهر باشد.

  • طلاق مبارات

هنگامی که کراهت از هر دو طرف باشد به آن «مُبارات» می گویند. که در ایـن نوع طلاق، مالی که زن به مرد می بخشد نباید بیشتر از میزان مهر باشد.

سومین طلاق بعد از سه وصلت متوالی؛ مردی یک بار زن خود را طلاق می دهد و بعد از طلاق به او رجوع می کند و بعد از رجوع برای بار دوم هم طلاق می دهد و بعد از طلاق دوم باز هم رجوع می کند و تا به حال مرد سه وصلت متوالی با زن داشته است، حال اگر برای سومین بار زن خود را طلاق دهد این طلاق بائن می باشد و مرد دیگر حق رجوع نخواهد داشت.

مواردی که دادگاه زن را طلاق می دهد

هرگاه مردی بخواهد همسرش را طلاق بدهد باید براساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی و ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب ۲۸ آبان ۱۳۷۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام به دادگاه خانواده مراجعه نماید و تقاضای طلاق همسرش را بنماید در حوزه های قضائی بخش دادگاه های عمومی بخش قائم مقام دادگاه خانواده خواهد بود.

صیغه طلاق

آیا دادگاه خود شخصاً صيغة طلاق را میخواند؟ خیر، دادگاه اختلاف زن و شوهر را به داوری ارجاع می نماید چنانچه داوران نتوانند بین زن و شوهر سازش برقرار کنند آنگاه دادگاه با صدور گواهی عدم امکان سازش طرفین را برای اجرای صیغه طلاق به دفاتر رسمی طلاق می فرستد. دادگاه دعوی را به یک تا سه نفر داور ارجاع می دهد و مدت اعلام نظر داوران را تعیین مینماید در صورتی که طرفین به تعیین داور … نکردند یا داور خود را معرفی ننماید، دادگاه داور یا داوران را به ترتیب از اقربا یا دوستان یا آشنایان انتخاب خواهد کرد.

هرگاه دادگاه برای حصول سازش به نتیجه نرسد گواهی عدم سازش صادر خواهد شد. در صورتی که طلاق صرفاً به درخواست مرد باشد یا به صورت توافقی دادخواست اعلام امکان سازش و اگر به درخواست زوجه باشد حسب مورد دادخواست صدور حكـم الزام به طلاق یا احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق تقدیم دادگاه می شود. هرگاه طلاق به درخواست زن و بر مبنای حکم دادگاه واقع شود در زمان عده قابل رجوع نیست هر چند که طبیعت آن رجعی باشد.

دفتر طلاق پس از درخواست گواهی عدم امکان سازش به اجرای صیغه طلاق و ثبت آن اقدام خواهد نمود، هر یک از طرفین عقد بدون تحصیل گواهی عدم امکان سازش اقدام به طلاق نماید و حبس جنحه ای از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد. همین مجازات مقرر است برای سردفتری که طلاق را ثبت کند. طلاقی که براساس حکم عدم سازش جاری شود فقط در صورت توافق کتبی طرفین در زمان عده قابل رجوع است.

طلاق غیابی احکام دادگاه خانواده نیز ممکن است غیابی یا حضوری باشد. زنی که شوهر او ۴ سال غایب شده است و از او خبری ندارد باید دادخواستی به دادگاه خانواده آخرین اقامتگاه غایب بدهد و دلایل مربوط به زوجیت و اقامتگاه و غیبت او را ارائه کند. دادگاه پیش از هر اقلام دیگری به این دلایل رسیدگی می کند و شهادت گواهان را می شنود و هرگاه غیبت شوهر را در چهار سال مورد ادعا احراز کند، مراتب را در یکی از روزنامه های محلی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار تهران سه دفعه متوالی به هر کدام به فاصله یک ماه اعلان می کند و از کسانی که ممکن است از غایب خبری داشته باشند می خواهد تا به دادگاه اطلاع دهند، هرگاه یک سال از تاریخ انتشار اولین اعلان بگذرد و خبری از غایب به دست نیاید دادگاه به درخواست خواهان حکم به طلاق صادر کند. موارد دیگری هم که زوج در دادگاه حاضر نشود یا لایحه نفرستید و وکیل وی حضور نیابد، ولو در دعاوی نکاح-طلاق و حضانت اطفال حکم غیابی خواهد شد. در عمل ثبت و اجرای صیغه طلاق به وسیله ی دفاتر ثبت صورت می گیرد در این گونه موارد از دادگاه خانواده اجرائیه صادر نمی گردد، بلکه گواهی صادر می شود تا براساس آن زوجه به دفترخانه ازدواج و طلاق مراجعه و با وقوع طلاق حکم دادگاه را به اجراء از ثبت طلاق باید رونوشت گواهی عدم امکان سازش به دادگاه صادر کننده فرستاده شود.

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش صادر شده از دادگاه

مدت اعتبار این گواهی سه ماه از تاریخ ابلاغ است.

در چه مواردی زن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید

1- در موردی که در ضمن عقدنامه، ازدواج مرد به زن وکالت در طلاق داده باشد.

۲- در مواردی که شوهر از دادن نفقه به زن خودداری نماید و یا اینکه توان پرداخت نفقه زن خود را نداشته باشد.

3- در موارد عسر و حرج زن

4- هرگاه شوهر ۴ سال تمام غایب باشد و پس از آگهی در روزنامه از وی خبری بدست نیاید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرتبط

پروژه های مرتبط