قوانین حمل بار با آسانسور

ساختمان‌های دارای چند طبقه و چندین واحد برای سهولت ساکنان خود، باید آسانسور داشته باشند. در واقعا، آسانسور یکی از مشاعات هر مجتمع مسکونی بوده که تمامی ساکنین باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند. مقصود اصلی از تعیین قانون حمل اثاثیه منزل با آسانسور، حفظ ایمنی و افزایش عمر مفید آن می باشد. […]

ساختمان‌های دارای چند طبقه و چندین واحد برای سهولت ساکنان خود، باید آسانسور داشته باشند. در واقعا، آسانسور یکی از مشاعات هر مجتمع مسکونی بوده که تمامی ساکنین باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

مقصود اصلی از تعیین قانون حمل اثاثیه منزل با آسانسور، حفظ ایمنی و افزایش عمر مفید آن می باشد. این روزها مشاهده می شود که برخی از مستأجر‌ین یا ساکنین جدید از آسانسور برای حمل اسباب و اثاثیه منزل استفاده می کنند. در صورتی که باید به این نکته توجه داشت اگر آسانسور جهت جابجایی افراد طراحی شده باشد، برای جابجایی اشیا نباید مورد استفاده قرار گیرد. آسانسور بار و آسانسور مسافری با یکدیگر تفاوت دارند.

لازم به ذکر است، همان‌ گونه که برای سالم ماندن آسانسور، قوانینی برای تعداد مسافرین در هر نوبت وجود دارد، در رابطه با نقل‌ و انتقال اثاث منزل هم قوانین اسباب‌کشی با آسانسور برقرار است.

در اکثر آپارتمان‌های مسکونی، قوانین اسباب کشی با آسانسور با جدیت زیادی اجرا می گردد و حمل اثاثیه در زمان اسباب کشی با آسانسور ممنوع است. در صورت ایجاد خسارت، متخلفان جریمه خواهند شد.

جریمه حمل بار با آسانسور مطابق با خسارت ایجادشده، تعیین می گردد و شخص متخلف می بایست مبلغ آن را بپردازد.

اسباب‌کشی با آسانسور

از آسانسور حمل مسافر برای جا‌به‌جا کردن اسباب و اثاثیه سنگین نمی توان استفاده کرد. در واقع، بر اساس ماده ۵۶ قانون تملک آپارتمان‌ها مصوب سال 1343، اسباب کشی و حمل مصالح ساختمانی و نخاله‌های ناشی از تعمیرات با آسانسور ممنوع است و سرایدار موظف به ممانعت از انجام این کار خواهد بود.

در واقع، اثاث کشی با آسانسوری که مخصوص حمل انسان است، ممنوع بوده و امکان دارد خساراتی را چه به صورت آنی و چه در درازمدت بر این وسیله وارد کند.

از دلایل این ممنوعیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسانسور حمل مسافر منحصراً برای حمل افراد ساخته شده است و نباید از آن برای جا‌به‌جایی وسایل سنگین خانه استفاده کرد.
  • نوع طراحی وسایل و بخش های مختلف آسانسور حمل مسافر مانند موتور، ریل‌ها، سیم‌ها و کابل‌ها، کفشک‌ها، تابلو و اکثر قطعاتی که در آسانسور حمل مسافر به‌کار رفته است، به صورتی است که نسبت به آسانسور حمل بار ضعیف‌ تر و آسیب‌ پذیرتر است و نباید فشار زیادی به آن تحمیل نمود.
  • تزیینات، دکور و طراحی داخل آسانسور حمل مسافر به گونه ای است که در صورت جا‌به‌جا کردن لوازم بزرگ، ممکن است آسیب ببیند.
  • درب آسانسور حمل مسافر که معمولا کمتر از یک متر است، برای جابه‌جایی بار کوچک بوده و به‌ سادگی می‌تواند صدمه ببیند.

قواعد کلی اثاث کشی با آسانسور

  • تعیین وزن مجاز: وزن مجاز توسط تولید کننده آسانسور مشخص شده است.
  • محدودیت اشیاء خطرناک: اشیاء خطرناک و مواد قابل انفجار یا قابل اشتعال نباید با آسانسور جابجا گردند.
  • رعایت ظرفیت آسانسور: ظرفیت آسانسور بایستی رعایت شده تا از ورود آسیب به آن پیشگیری شود.

نکته: توجه داشته باشید که ساختمان‌ هایی که بر طبق اصول مهندسی طراحی و ساخته شده‌اند و به‌ صورت کلی اکثر ساختمان‌های هشت طبقه و به بالا، حتماً یک آسانسور حمل بار باید داشته باشند.

آپارتمان فاقد آسانسور مخصوص حمل بار

اندازه آسانسور های حمل مسافر کوچک‌تر از انواع حمل بار است و امکان دارد که در زمان اثاث کشی آسیب ببینند. اگر در آپارتمانی تنها آسانسور مخصوص مسافر وجود داشت، می‌توان با رعایت نکات ایمنی به روش زیر عمل کرد:

وسایل سنگین نظیر یخچال، ماشین لباس‌شویی، اجاق گاز، مبلمان و… را با آسانسور حمل نکرده و این کار را بر عهده کسانی که در جا به‌ جایی آن‌ها تخصص دارند بگذارید.

جعبه‌ های کوچکی که وزن زیادی ندارند را با دقت در کف آسانسور، به‌ دور از لبه‌ها و درب آسانسور قرار داده و به ظرفیت وزن قابل‌ تحمل آسانسور دقت داشته باشد.

مراقب برخورد وسایل کوچکی که می‌توان در دست گرفت یا صرفاً حجم زیادی داشته، اما وزن کمی دارند، با تزیینات، دکور و شیشه داخل آسانسور باشید تا اشتباهاً آسیب نبینند.

وظایف مدیر ساختمان در برابر آسانسور

  • مدیر ساختمان موظف است کلیه ساختمان از جمله آسانسور را در برابر خطرات احتمالی بیمه کند.
  • آسانسور باید بررسی مداوم شده و با تعمیرات مناسب از خسارات گوناگون احتمالی پیشگیری کرد.
  • جهت خرید و نصب آسانسور، بایستی از شرکت‌ هایی که توسط سازمان استاندارد ایران تأیید شده‌ اند، کمک گرفت.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرتبط

پروژه های مرتبط