مجازات کشف حجاب چیست؟

دین اسلام برای پوشش زنان، حدودی را مشخص کرده که این موضوع در قانون کشور ما مورد توجه قرار گرفته و عدم رعایت حجاب شرعی و کشف حجاب، جرم محسوب می­شود؛ چراکه قانون ایران بر اساس شرع اسلام تدوین گردیده است. از همین رو، مسئله حجاب به یک قانون تبدیل شده و تمامی زنان وظیفه […]
مجازات کشف حجاب

دین اسلام برای پوشش زنان، حدودی را مشخص کرده که این موضوع در قانون کشور ما مورد توجه قرار گرفته و عدم رعایت حجاب شرعی و کشف حجاب، جرم محسوب می­شود؛ چراکه قانون ایران بر اساس شرع اسلام تدوین گردیده است. از همین رو، مسئله حجاب به یک قانون تبدیل شده و تمامی زنان وظیفه دارند آن را رعایت کنند. در نتیجه به دنبال تصویب این قانون، نقض قانون حجاب اجباری، مجازات به دنبال خواهد داشت.

تعریف حجاب

معنای لغوی حجاب، در پرده کردن و روگیری است. در اصطلاح، به پوشاندن موی سر و قسمت ­هایی از بدن زنان از چشم نامحرم، حجاب گفته می­شود. در سال­های اخیر، مسئله حجاب و کشف حجاب و موضوع بی­ حجابی از مهم­ترین مسائلی می­باشد که در کشور ما مورد بحث قرار گرفته است.

جرم بی حجابی و کشف حجاب

بی­ حجابی بدین معناست که شخص آنچه را که دین اسلام و شرع برای پوشش و حدود آن مشخص کرده، رعایت نکند. منظور از حدود مورد نظر اسلام برای حجاب، پوشاندن کامل موی سر، دست­ ها و پا­ها تا مچ و پوشاندن کامل باقی اعضای بدن به غیر از گردی صورت است. عدم رعایت این حدود، جرم بوده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. پس در صورتی که زنان اقدام به کشف حجاب کنند و بی­ حجاب در انظار عمومی ظاهر شوند، مرتکب جرم کشف حجاب و بی­ حجابی شده­اند.

مجازات زنان بی حجاب در سال 1402

تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی بیان می­دارد: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از 2.000.000 تا 10.000.000 ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.»

لازم به ذکر است که در صورتی که قاضی تشخیص دهد، می­تواند حبس را به جریمه نقدی تبدیل نماید.

مجازات کشف حجاب در ماشین

بر اساس اخبار و گزارشات موجود از رئیس پلیس و اشخاص ذی‌صلاح، در صورت کشف حجاب و یا بی­حجابی سرنشینان خودروهای شخصی مجازات آن عبارت است از:

  • اخطار به مالک خودرو؛
  • اعمال جریمه نقدی برای صاحب خودرو؛
  • توقیف خودرو از یک تا بیست روز.

این مجازات­ها به صورت پلکانی بوده و در صورت تکرار جرم، اعمال می­گردند.

مجازات زنان بی ­لباس

معمولاً جرم بی ­حجابی و کشف حجاب در کشور ما با برداشتن قسمتی از حجاب، مثل برداشتن شال و یا روسری رخ می­دهد که همانگونه که ذکر شد، مجازات آن در قانون مجازات اسلامی تعیین شده است. لیکن، یکی از مصادیق بی­ حجابی و کشف حجاب، بی­لباس بودن است. از آنجایی که بی­ لباس بودن در مقایسه با بی­ حجابی و کشف حجاب، قبح بیشتری دارد، لذا با این پرسش روبرو می­ شویم که آیا مجازات زنان بی ­لباس، همانند مجازات جرم بی­ حجابی و کشف حجاب است؟

در پاسخ به این پرسش، بایستی بیان داشت به دلیل اینکه مجازات زنان بی ­لباس به عنوان مجازات یک جرم مستقل در قوانین جزایی کشور ما، پیش بینی نشده است، مجازات زنان بی لباس، همان مجازات جرم بی­ حجابی و کشف حجاب است.

شکایت از بی­ حجابی

بی­حجابی و کشف حجاب، عملی مجرمانه در دسته جرایم با جنبه عمومی می­باشد؛ بدین معنا که ارتکاب به آن نظم عمومی را مختل می­کند. به همین سبب، مردم عادی و دادستان به عنوان مدعی­ العموم و نماینده جامعه قادرند که این جرم را اعلام کرده و خواستار رسیدگی به آن گردند و یا ضابطین دادگستری مثل پلیس امنیت اخلاقی یا نیروی انتظامی با شخص بی­ حجاب برخورد کرده و وی را توقیف و برای رسیدگی به دادسرا ارجاع دهند.

اقدامات مأموران نیروی انتظامی در این زمینه از وظایف آنان بوده و اجرای آن، تکلیف قانونی آنهاست، پس توصیه ما به شما این است که در این موارد به هیچ عنوان با پلیس درگیر نشوید و به آن­ها توهین نکنید؛ چرا که در این صورت به دو جرم بی­حجابی و تمرد نسبت به مأمور دولتی محاکمه می­شوید.

شکایت از جرم بی­ حجابی و کشف حجاب به عنوان شاکی خصوصی: بی­حجابی با شکایت شاکی خصوصی نیز پیگیری می­شود. شاکی خصوصی، می­بایست شخصی باشد که از این موضوع صدمه مستقیم دیده است. لیکن، در صورتی که کسی تنها برحسب وظیفه دینی و اجتماعی بخواهد از بی­ حجابی شکایت کند، صرفاً می­تواند اعلام جرم نماید و بررسی این مسئله بر عهده قاضی می­باشد.

شیوه رسیدگی به جرم بی حجابی

همانگونه که ذکر شد، اعلام وقوع جرم بی­ حجابی توسط دادستان و مردم عادی، شکایت توسط شاکی خصوصی و برخورد ضابطان دادگستری، مانند نیروهای انتظامی پلیس یا پلیس امنیت اخلاقی با فرد بی­ حجاب صورت می­گیرد که موجب رسیدگی به این جرم می­شود. لیکن، بعد از اعلام جرم کشف حجاب، توقیف یا شکایت تحت عنوان مجرمانه کشف حجاب، رسیدگی به شخص مرتکب جرم بی­ حجابی به شکل زیر صورت می­گیرد:

ارسال ابلاغیه: ارسال ابلاغیه در سامانه ثنا به صورت الکترونیکی و یا به شکل برگه کاغذی، برای اعلام وقت رسیدگی و مطلع شدن او از اینکه علیه وی شکایتی صورت گرفته و می ­بایست برای دفاع از خود در دادسرا حضور باید.

ارجاع پرونده به دادسرا: در مرحله نخست، پرونده برای تحقیقات مقدماتی به دادسرا ارجاع می­گردد.

صدور قرار منع تعقیب یا کیفر خواست و قرار جلب به دادرسی توسط دادسرا: در این مرحله، دادسرا به جرم رسیدگی می­کند و اگر ادله برای جرم، کافی نباشد، طبق اصل برائت، برای شخص قرار منع تعقیب صادر می­شود و چنانچه ادله، کافی باشند و او به عنوان مجرم شناخته شود، برای وی کیفر خواست یا قرار جلب به دادرسی صادر خواهد شد.

ارجاع پرونده به دادگاه کیفری برای صدور حکم مجازات جرم بی­ حجابی زنان و دختران مطابق قانون مجازات اسلامی: بعد از صدور کیفر خواست، پرونده برای رسیدگی بیشتر توسط قاضی و صدور حکم مجازات به دادگاه کیفری ارجاع خواهد شد. در این مرحله نیز شخص، فرصت و توانایی دفاع از خود را دارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرتبط

پروژه های مرتبط