نحوه شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما صاحبان مشاغل وظیفه دارند که کلیه حقوق افرادی که زیر نظر آنان مشغول به کار هستند را بپردازند و از تضییع حقوق آنان خودداری کنند. به اشخاص حقیقی که با عنوان کارگر به درخواست یا دستور و تحت نظارت و سرپرستی صاحبان شغل یعنی کارفرما که می­تواند شخص حقیقی و یا حقوقی […]
شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما

صاحبان مشاغل وظیفه دارند که کلیه حقوق افرادی که زیر نظر آنان مشغول به کار هستند را بپردازند و از تضییع حقوق آنان خودداری کنند. به اشخاص حقیقی که با عنوان کارگر به درخواست یا دستور و تحت نظارت و سرپرستی صاحبان شغل یعنی کارفرما که می­تواند شخص حقیقی و یا حقوقی باشد، مشغول به کار بوده و وظایفی برعهده دارند، حق و حقوقی تعلق می­گیرد که باید به صورت کامل توسط کارفرما پرداخت گردد.

این تکالیف و حقوق توسط قانون کار تعیین شده است و کارگران و کارفرمایان باید به اصول این قانون پایبند باشند و در صورتی که کارفرما از پرداخت حقوق و مزایای کارگر امتناع ورزد و یا مرتکب قصوری در پرداخت شود، کارگر می­تواند علیه او شکایت کند و حق و حقوق خود را بگیرد.

کارفرما، شخصی حقیقی یا حقوقی است که کارگر به دستور یا به حساب وی کار می­کند. بین کارگر و کارفرما بایستی تبعیت حقوقی وجود داشته باشد. منظور از تبعیت حقوقی این است که در قرارداد کار، کارگر تحت اداره کارفرما بوده که به وی دستوراتی در رابطه با انجام کار داده، بر اجرای کار نظارت کرده و نتایج حاصله را بررسی و بازرسی می­کند.

جهت حفظ حقوق طرفین، در سال 1369، قانون کار تدوین و تنظیم شد. بعد از شروع کار در کارگاه و یا شرکت، کارگر در ازای کاری که برای کارفرما انجام می­دهد، مستحق دریافت حقوق و مزایا است. هر قراردادی، اصول و شرایطی دارد که طرفین، بعد از انعقاد آن، موظفند که آن را اجرا و رعایت کنند. مواردی که باید در قرارداد کار، ذکر شوند، عبارتند از:

  • مشخص نمودن نوع کار؛
  • حقوق و دستمزد؛
  • ساعات کار؛
  • محل انجام کار؛
  • تاریخ انعقاد قرارداد؛
  • و سایر مواردی که بر اساس عرف و عادت، ایجاب می کند که در قرارداد، ذکر شود.

برخی اوقات امکان دارد که با وجود ذکر مقدار حقوق در قرارداد، کارفرما، حق­السعی کارگر را پرداخت نکند. در این صورت، کارگر برای دریافت حقوق و دستمزد معوقه ­اش، بایستی اقدامات قانونی انجام دهد. شکایت از کارفرما بابت حقوق، مرجع رسیدگی و مراحل خاص خود را دارد.

رابطه میان کارگر و کارفرما، تعامل بین نیروی انسانی و شامل تعهدات و حقوقی می­باشد. کارفرما در ازای سرمایه یا ابزاری که در اختیار کارگر قرار می­دهد و از او خدماتی دریافت می­کند، وظیفه دارد که حق الزحمه یا دستمزد، پاداش و مزایایی را پرداخت کند که تعدی او از انجام این تکالیف، پیگرد قانونی از سوی کارگر را به دنبال خواهد داشت.

شایان ذکر است که فرقی بین کارگر ساده ساختمانی، کارگر سازمان­های دولتی و کارکنان شرکت­ها وجود ندارد و همه اشخاصی که در قبال دریافت دستمزد، برای دیگران کار می­‌کنند، کارگر به شمار می­روند و مشمول قانون کار هستند. مواردی که به موجب آن، کارگر می­تواند از کارفرما شکایت کند عبارتند از:

  • عدم انعقاد عقد قرارداد میان کارگر و کارفرما؛
  • عدم پرداخت حقوق معوقه کارگر؛
  • بیمه نکردن کارگر؛
  • اختصاص مزایای کمتر از قانون کار برای کارگر؛
  • اخراج غیرقانونی؛
  • کاهش حقوق پرداختی؛
  • مطالبه کار بیش از حد معمول از کارگر؛
  • مطالبه کار از کارگر در روزهای تعطیل بدون پرداخت مزد آن.

شکایت از کارفرما بابت حقوق

قانون کار مصوب سال 1369، در مورد امور مربوط به کارگر، کارفرما، کارگاه و مسائل مرتبط با موضوع قرارداد کار، تعیین تکلیف کرده است. به موجب ماده 1 این قانون: «کلیه کارفرمایان، کارگران، کارگاه‌­ها، موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی، مکلف به تبعیت از این قانون می‌­باشند.»

‌ماده 2 قانون کار بیان می­دارد: «کارگر، از لحاظ این قانون، کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی؛ اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا، به درخواست‌ کارفرما کار می‌کند.»

روش شکایت کارگر از کارفرما

راه­ها و نحوه ­ی شکایت از کارفرما توسط کارگر متفاوت بوده که با توجه به نوع شکایت، مراجع مختلفی صالح به رسیدگی هستند. برخی اوقات امکان دارد که کارفرما به سبب آنکه قرارداد کار، شفاهی بوده یا به بهانه کمبود بودجه، تورم یا هر دلیل دیگری از پرداخت حقوق کارگران خود خودداری کند، در چنین حالتی، کارگران می­توانند با طی کردن مراحل شکایت از کارفرما بابت حقوق و دستمزد معوقه، اقدام به شکایت کنند.

مرجع صالح رسیدگی به دعاوی کارفرما و کارگر، در رابطه با امور مرتبط با شکایت از کارفرما بابت حقوق، دستمزد معوقه، بیمه، مزایا و سنوات و مسائلی از این قبیل، هیئت تشخیص و هیئت حل اختلاف اداره کار محل اشتغال، است. و همچنین در رابطه با حوادث ناشی از کار، مرجع صالح، دادسرا است.

حل هر نوع اختلافی میان کارگر و کارفرما، نظیر شکایت کارفرما از کارگر، در مرحله اول از راه صلح و سازش مستقیم میان دو طرف، انجام می­گیرد و در صورت عدم وقوع صلح و سازش، به صورت دیگری رسیدگی و حل و فصل می­شود.

بر اساس ماده 171 قانون کار: «متخلفان از تکالیف مقرر در این قانون، حسب مورد مطابق مواد آتی با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات‌ حبس یا جریمه نقدی و یا هر دو محکوم خواهند شد.

‌در صورتی که تخلف از انجام تکالیف قانونی سبب وقوع حادثه‌ای گردد که منجر به عوارضی مانند نقض عضو و یا فوت کارگر شود، دادگاه مکلف است،‌ علاوه بر مجازات ­های مندرج در این فصل، نسبت به این موارد طبق قانون تعیین تکلیف نماید.»

مراحل شکایت از کارفرما

مراحل و نحوه شکایت از کارفرما بابت حقوق و دستمزد معوقه، مطابق گذشته و به روش سنتی نیست و شامل مراحل زیر است:

  • برای شکایت از کارفرما بابت حقوق، شخص متقاضی، باید در سامانه جامع روابط کار، ثبت نام کند. برای ثبت نام، در مرحله اول، باید مبلغ احراز هویت پرداخت شود و فرد، کارت ملی و شماره همراه به نام خود داشته باشد. اینکار از طریق دفاتر پیشخوان دولت نیز قابل انجام است. بعد از ثبت نام و احراز هویت، یک نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه به شخص داده می­شود؛
  • در مرحله بعدی، رمز عبور خود را در کادر مربوطه وارد کنید. در صورتی که از قبل، عضو این سامانه نبوده و احراز هویت نکرده­اید، با انتخاب گزینه ایجاد حساب، اقدام به ایجاد حساب کاربری کنید؛
  • سپس برای ثبت دادخواست، گزینه پنجره خدمات را انتخاب نمایید تا به مرحله بعد بروید؛
  • بعد از انتخاب پنجره خدمات، از پوشه اداره کل روابط کار، گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب نموده و شکایت خود از کارفرما، بابت دستمزد معوقه را ثبت کنید؛
  • بعد از ثبت دادخواست، مراتب از طریق پیامک به کارگر و کارفرما اطلاع داده می­شود. برای مشاهده وقت رسیدگی، بایستی به سامانه جامع روابط کار، مراجعه کرد. در رابطه با مسئله عدم پرداخت حق بیمه کارگر توسط کارفرما نیز می­توان به همین روش، اقدام به ثبت شکایت کرد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات مرتبط

پروژه های مرتبط